TIPSA REDAKTIONEN: [email protected]
Publicerad: 2012-03-08 11:20:18
Radio sl�s inte ut av internet
Dagens 15-24-�ringar har inte gett upp radio till f�rm�n f�r internetanv�ndande. Det sl�r en unders�kning vid G�teborgs Universitet fast vid.

I stort sett alla mellan 9 och 24 �r anv�nder internet i olika former. Ju �ldre, desto fler minuter varje dag. Men det inneb�r inte att de har slutat anv�nda traditionella medier, s�som radio. Det s�ger professor Olle Findahl, vid G�teborgs Universitet. Han har unders�kt barns och ungdomars medieanv�ndning i internetv�rlden.

I ett 30-�rigt perspektiv lyssnar visserligen barn och ungdomar mindre p� radio, men fortfarande anv�nds traditionella medier som helhet (radio, TV, b�cker) mer �n internet - h�r �r f�rdelningen ca 75% bland de yngre barnen och 60% av de �ldre, som �gnar sig �t traditionella medier.

P� 50-talet oroades man av att radio som medium skulle sl�s ut n�r TV:n kom. Men TV:n blev bara ett komplement, och detsamma �r det nuf�rtiden.

�ven om man r�knar Spotifys int�g bland lyssnandet, s� lyssnar man (�nnu) inte lika l�nge p� Spotify som p� radio.

Unders�kningen kommer ocks� fram till att de individer som anv�nder internet mest, ocks� �r de som flitigast anv�nder sig av traditionella medier.

Rapporten i sin helhet kan best�llas hos Olle Findahl, tel 0725-307768 eller [email protected]


Anv�ndning av Lyssna-medier �ver tid f�r 15-24-�ringar

1979 - 202 min/dag
1987 - 234 min/dag
1995 - 184 min/dag
2000 - 161 min/dag
2010 - 106 min/dag

Extern L�nk:
http://www.gu.se/digitalAssets/1363/1363094_pressmeddelandeungaiinternetv--rldennordicom120307.pdf

Publicerad av: Patrick Reinthal
Dela Nyheten

Kommentera nyheten