|
2008 blev det till�tet f�r reklamfinansierad radio att s�nda 12 minuter reklam per timme. Den f.d. regeringen gav Myndigheten f�r radio och TV i uppdrag att utv�rdera ut�kningen av reklamtiden. Rapporten f�r det uppdraget kom idag.
�ndringen nedtecknades i en lag, Radio- och TV-lagen 2010:696, och innebar att annonstiden f�r b�de reklamfinanserad radio och TV gick fr�n max �tta resp tio minuter till 12 minuter f�r b�de radio och TV. Detta till de reklams�ndande f�retagen och f�reningarnas gl�dje. Fortfarande finns det dock kvar den s.k. 15-procentsregeln. Den inneb�r att i radio f�r annonser h�gst s�ndas under 15% av programtiden, om programmet inte omfattar en timme mellan hela klockslag. Motsvarande regel f�r TV avskaffades 2010. Sedan lagen inf�rdes har reklammarknaden f�r�ndrats. Internetreklamen har �kat, TV-reklamen har �kat (f�rutom 2009), medan radioreklamen har sv�ngt kraftigt. Myndigheten f�r radio och TV antar att f�r�ndringen i medieinvesteringarna beror p� f�r�ndrade konkurrenssituationer, konsumtionsm�nster samt konjunkturen. F�r radio enbart bed�mer man inte att den ut�kade annonstiden har p�verkat konkurrensen mellan f�retagen, eftersom alla har f�tt samma m�jligheter. B�de lyssnare och tittare �r generellt negativt inst�llda till reklam, men att andelen negativa inte har p�verkats n�mnv�rt sedan 2008 d� �ndringen tr�dde i kraft. Samtidigt f�rst�r folk att reklamen �r n�dv�ndig f�r att kunna finansera s�ndningarna. Lyssnarna har sedan 2008 mer och mer �vergett den traditionella radion och g�tt �ver till att mer lyssna p� webbradio och podcasts. Detta inneb�r att man bed�mer att annonsint�kterna kommer att minska med tiden, men eventuellt �ka f�r internetbaserad radio. Rapporten tar fasta p� MTG Radio, SBS Discovery Radio, Sveriges Radio samt n�rradio och webbradio. Hela rapporten kan l�sas i PDF-format via l�nken nedan.
Extern L�nk: http://www.radioochtv.se/documents/uppdrag/annonstider%20i%20radio%20och%20tv%202014/13-03026%20rapport-annonstider%20i%20radio%20och%20tv.pdf
|