TIPSA REDAKTIONEN: [email protected]
Publicerad: 2013-09-07 11:13:02
Ny rapport: Medieutvecklingen 2013
Myndigheten för Radio och TV släppte igår en ny rapport: Medieutvecklingen 2013, som bl.a. beskriver hur radiolyssnandet har förändrats under det gångna året.

Ur rapporten läser vi att radio fortfarande är ett av de mer populära medierna. I stort sett alla mellan 9 och 79 år har tillgång till en radio. Däremot är det stora skillnader i hur länge man lyssnar på radio, beroende på hur gammal man är.

I ålderskategorin 9-14 år lyssnar man i genomsnitt 16 minuter en vanlig dag, medan den äldsta gruppen av lyssnare (som i rapporten definieras som 65-79 år) lyssnar 122 minuter.

Internet fortsätter att ta en större del av tiden vi lägger ner på att konsumera medier, därefter TV och sedan kommer radio.
SBS Discovery Media, MTG, TV4-gruppen och SVT är de största mediehusen, räknat på all medieproduktion i samtliga kategorier.

Rapporten är framtagen i samarbete med Nordicom, som är ett nordiskt kunskapscenter inom media och kommunikation, vid Göteborgs Universitet.

Hela rapporten kan laddas ner som PDF via länken nedan.
Extern Länk:
http://www.radioochtv.se/Documents/Publikationer/Medieutveckling%202013%20webb.pdf

Publicerad av: Redaktionen
Dela Nyheten

Kommentera nyheten