|
Örjan Englund, låtskrivare och producent för många kända låtar, protesterar mot den s.k. analogifördelningen som används när upphovsrättspengar ska fördelas efter att musik har spelats i radio. Därför drar han igång Musikupproret 2013, bl.a. genom att gå ur STIM.
Som Onair har skrivit om tidigare använder STIM något som kallas för analogifördelning när upphovsrättspengar som kommer in från radiostationer ska fördelas bland upphovsrättsinnehavarna. Något förenklat går det ut på att närradio- och webbradiostationers upphovsrättsavgifter fördelas procentuellt bland upphovsrättsinnehavarna baserat på hur många gånger Sveriges Radio har spelat olika låtar. En artist kan alltså få en låt spelad i en närradiostation varje dag utan att få en krona i upphovsrättsavgifter, om just den låten inte har blivit spelad alls i t.ex. SR P4. Det här har gjort att Örjan Englund nu har sagt upp sitt avtal med STIM som han har haft sedan 1972. Enligt STIM har han gått ur som upphovsman, men valt att stanna kvar i STIM via sitt musikförlag Englund Music. Örjan Englund beskriver på sin protest-hemsida om hur Monica Törnell spelas friskt på närradio och de kommersiella stationerna, men trots det får hon knappt några pengar eftersom hon knappt spelas på SR. -När hon berättar att hon har fått låna fem kronor för att ha råd att köpa ett paket smör går bägaren. Till Onair säger Fredrik Lomäng, fördelningschef på STIM, att analogifördelningen i många fall är utmärkt att använda. - Men vi är också medvetna om att det finns musik som inte "träffas" av analogin. Vi ser över om det kan finnas andra metoder för att nå den musiken, till rimliga kostnader. Som Onair tidigare har skrivit om har countrykanalen.se bett om att få redovisa varje enskilt verk som spelas i kanalen, något som STIM har sagt nej till. - Stims fördelningsprinciper beslutas av medlemmarna via stämma och styrelse. Det pågår ett ständigt förbättringsarbete när det gäller fördelningsmetoderna. Men det går inte att ha metoder som kostar mer i administration, än vad det finns pengar att dela ut, säger Fredrik Lomäng till Onair. STIM hänvisar också till ett Facebookinlägg där man behandlar avräkningsmodellen som används för närradiostationer. Magnus Boström, tf verksamhetschef, skriver: Vi gör alltid vårt bästa för att tillgodose våra anslutnas åsikter, och tycker att det är tråkigt att vi inte alltid lyckas med detta. Stim är en intresseförening som ägs av våra anslutna upphovsmän och förlag. Upphovsmännens och förlagens intressen bevakas även av våra ägarföreningar, FST, SKAP och Musikförläggarna. Det är våra ägare och medlemmar som beslutar om Stims fördelningsregler. I vårt uppdrag ingår även att inte dra på oss en för hög administrationskostnad, och därför måste avräkningen från vissa områden beräknas enligt en schablonmodell. Vi försöker ständigt förbättra oss på samtliga musikanvändningsområden och hoppas att vi genom teknisk utveckling i framtiden kan spåra varje framförande även i de minsta närradiokanalerna, samtidigt som de administrativa kostnaderna för så pass detaljerad registrering kan hållas på en rimlig nivå. Dock är vi inte där än. Musik i P4 Örjan Englund beskriver också hur svårt det är att få en låt spelad i P4 Riks: Nästan lika svårt som att få med en låt i melodifestivalen. MEN! Om Christer Björkman tar med en låt i Melodifestivalen så spelas den även i P4. Pia Kalischer, musikchef för Sveriges Radio, och Jonas Westman, musikläggningschef för P4, säger till Onair att musikurvalet styrs av kanalens musikpolicy som till stor del består av aktuell musik. -Olika intressenter kommer alltid att ha synpunkter på musiken i Sveriges Radio. Våra musikredaktörers uppgift är att självständigt och utan påverkan välja vilka låtar som ska spelas., säger Pia Kalischer och Jonas Westman till Onair. "Musikupproret 2013" når du via länken nedan.
Tidigare nyhet: http://www.onair.nu/news/visa.asp?ID=2412
Extern Länk: http://www.englundmusic.com/Musikupproret-2013.html
|