TIPSA REDAKTIONEN: [email protected]
Publicerad: 2013-02-08 12:00:15
Radiomusik ger mindre sälj
Om en butik spelar upp musik från en radiostation tappar butiken i försäljning. Det visar ett forskningsprojekt vars resultat nyligen har presenterats, och som presenteras i GP idag.

Projektet hette Det komplexa butiksbesöket och presenterades av Handelns utvecklingsråd nyligen.

Kunder i en butik påverkas mest av dofter, demonstrationer och synintryck. Men också av vilken musik som spelas i butikslokalen. Därför undersökte man hur olika typer av ljudintryck påverkar kunderna.

Om snabbköpsbutiker spelar musik från radion handlar konsumenten inte mer än vad de hade tänkt köpa när de klev in i butiken. Öronen tar över från de annars så viktiga synintrycken som får oss att impulshandla. Det är blandningen av musik som man känner igen kombinerat med reklam och prat som "stör" oss.

Men det finns också miljöer där man inte vill att kunderna ska dröja sig kvar. T.ex. i caféer kan man spela radiomusik under lunchrusningen för att folk inte ska dröja sig kvar för länge om man har begränsat med sittplatser.

Publicerad av: Patrick Reinthal
Dela Nyheten

Kommentera nyheten