TIPSA REDAKTIONEN: [email protected]
Publicerad: 2012-10-28 23:04:09
Artister protesterar mot musikredovisning
Om en artist inte får sin musik spelad i en lokal P4-station, får den artisten inga pengar alls från STIM, även om musiken roteras friskt på en kommersiell kanal eller i en webbradiokanal. Mot detta system gror nu missnöjet bland svenska artister och webbradiokanaler.

När Sveriges Radios monopol på radioutsändningar bröts 1979 visste upphovsrättsorganisationerna först inte hur de skulle fördela pengarna som kom in från de nya närradiostationerna. Lösningen blev den s.k. analogifördelningen, vilken är praxis än idag.

I korthet går den ut på att en närradio, och från 90-talet även kommersiell lokalradio och webbradio, betalar ett fast belopp bl.a. baserat på hur mycket musik man spelar.
Artisten får sedan ersättning för sin spelade musik i förhållande till hur ofta låten har spelats i den lokala P4-stationen där stationen har sin hemvist. Man räknar dessutom med spelningsfrekvensen i övriga SR-stationer.

Om en artist inte blir spelad alls i Sveriges Radio, men på en annan station, så får den artisten trots det inga pengar alls.

Mot detta system protesterar nu många artister på bloggar och i sociala medier. Framför allt hävdar man att smala eller udda artister inte får några pengar, trots att de kanske spelas frekvent, eller t.o.m. mycket frekvent, på vissa stationer.

Per Gyllingberg som driver webbradiostationen countrykanalen.se skrev i somras ett öppet brev till STIM gällande situationen.
- De ringde mig direkt och lovade titta på situationen...men sedan är det tyst! Vart går mina 5000 kr/år någonstans??? frågar han samtidigt som han uppmanar låtskrivarna att protestera.

STIM skriver i ett pressmeddelande att EU-kommissionen i juli presenterade ett förslag till att "höja kvalitetsförvaltningen, och rationalisera den gränsöverskridande online-licensieringen av musik".

Onair.nu fortsätter att bevaka frågan.

Publicerad av: Patrick Reinthal
Dela Nyheten

Kommentera nyheten