TIPSA REDAKTIONEN: [email protected]
Publicerad: 2012-08-10 09:49:54
Lyssnarsiffor - Pressmeddelanden
Här presenterar vi stationernas pressmeddelanden i samband med att de nya lyssnarsifforna presenterades i morse.

Tänk på att stationerna själva kan vinkla sifforna i olika målgrupper för att hitta bra siffror att presentera utåt.




MTG Radio:


RIX MorronZoo tillbaka som Sveriges största morgonshow.

RIX MorronZoo med Roger, Titti och Ola Lustig tar tillbaka positionen som Sveriges största morgonshow från P3s ”Morgonpasset”. Samtidigt går även RIX FM förbi P3 och fortsätter att vara Sveriges största kommersiella radiokanal.

Den senaste SIFO-mätningen av radiolyssnandet, som presenterades idag visar en ökning för det totala radiolyssnandet i Sverige. RIX FM fortsätter att vara landets största kommersiella radiokanal och passerar även P3 i termer av lyssnare. Samtliga MTG Radios kanaler i Stockholm ökar också, och RIX FM återtar positionen som Stockholms största kommersiella radiokanal, medan Radio1 gör sin bästa mätning hittills.


Christer Modig, VD MTG Radio kommenterade: ”Jag är mycket nöjd med den utveckling som mätningen visade. Den positiva utvecklingen för radiolyssnandet överlag vilket visar tydligt att radio hanterar konkurrensen med andra medier på ett bra sätt, även om vi har många utmaningar framför oss. För oss var det viktigt att RIX FM tog tillbaka morgonen, första platsen i Stockholm och dessutom lyckades passera P3 i landet och vi kommer att fortsätta att arbeta på att utveckla våra program och kanaler för framtiden.”




Sveriges Radio

Ökad webblyssning och stabil FM-lyssning för Sveriges Radio

Allt fler använder nätet för att lyssna på radio. Drygt 20 procent av befolkningen lyssnar på direktsänd radio via nätet varje vecka, drygt 12 procent på Sveriges Radio. Det totala radiolyssnandet fortsätter att vara stabilt. Över 70 procent lyssnar på radio dagligen och nära 50 procent eller 3,8 miljoner personer på någon av Sveriges Radios kanaler. Det visar TNS Sifos lyssnarundersökning* som presenteras i dag.

– Vi vet att mediesamhället håller på att förändras på ett djupgående sätt. Likväl är det traditionella radiolyssnandet extremt starkt och stabilt. På ett sätt är det inte så konstigt. Radio är ett utpräglat realtidsmedium. Och inte minst det radikala genombrottet för smartphones ökar kraven på rapportering här och nu. Vi ser också en mycket stark ökning av direktlyssningen på radio via webben. Att lyssnandet via nätet nu ökar så markant gör det ännu viktigare att vi sänder där det händer, när det händer. Den mobila publiken ska veta att den via Sveriges Radio enkelt kan följa de viktigaste händelserna, säger Sveriges Radios vd Mats Svegfors och tillträdande vd Cilla Benkö.

Sveriges Radios egna mätningar visar att användningen av smartphone-appar för att lyssna på radio ökar.
– Antalet startade strömmar för att lyssna på direktsänd radio via någon av Sveriges Radios appar var nästan 30 procent högre under andra kvartalet 2012 jämfört med ett halvår tidigare, säger Sveriges Radios webbanalytiker Anna Johansson.




Artikeln kan ändras löpande i takt med att vi får in fler pressmeddelanden.


Publicerad av: Patrick Reinthal
Dela Nyheten

Kommentera nyheten