TIPSA REDAKTIONEN: [email protected]
Publicerad: 2011-12-15 09:08:02
SR + Spotify + Wimp = sant
Nu läggs valda delar av Sveriges Radios innehåll ut på Spotify och Wimp på försök under ett år. Framförallt är det humor från P3 men också Ekots lördagsintervju och några utvalda Sommarprogram. Allt som allt cirka 700 ljudklipp till att börja med.

– Vi vill att vårt innehåll ska vara tillgängligt för publiken där den finns därför att alla har rätt att ta del av vårt innehåll. Den publik som inte kommer till oss måste vi möta på andra plattformar. Detta är en naturlig utveckling för ett medieföretag som så starkt präglas av både trovärdighet och förnyelse, säger Cilla Benkö, vice vd på Sveriges Radio.

Omkring 7 miljoner lyssnar på Sveriges Radio varje vecka. Men ett allt större antal tar också del av utbudet digitalt på andra sätt än via FM.

– Det här är ytterligare ett steg att göra Sveriges Radios innehåll tillgängligt för alla lyssnare. Vårt material finns redan på många olika plattformar, t ex iTunes, appar i smartphones, sociala medier, inbäddat på mediesajter etc. Nu tar vi ett steg till närmare publiken genom vår närvaro på Spotify och Wimp, säger Tomas Granryd, kanalansvarig för P3.

Lanseringen på Spotify och Wimp är ytterligare ett steg närmare publiken och ett försök att nå de lyssnargrupper som idag inte självklart väljer, eller känner, till Sveriges Radios utbud.

Enbart distributionssamarbete
Sveriges Radios samarbete med Spotify och Wimp är ett rent distributionssamarbete, företagen har ingen rätt att påverka och ha synpunkter på Sveriges Radios utbud.

Publicerad av: Mikael Berglund [OnAir.nu]
Dela Nyheten

Kommentera nyheten